Q&A: Boehmer

Boehmer 1

Er waren niet genoeg leuke feesten in Den Haag vond hij. Samen met zijn vrienden nam hij het heft in eigen hand en begon zelf dingen te organiseren. Al snel bleek hij als dj/producer erg goed uit de hoek te komen en dit resulteerde uiteindelijk in de positie waar hij zich nu bevindt. Boekingen in binnen- en buitenland, festivals, dikke producties en vette collabs. We hebben het natuurlijk over Boehmer!

Als we het over de persoon achter Boehmer hebben, waar moeten we dan aan denken? Ben je altijd erg druk bezig met van alles en nog wat of ben je juist iemand die ervan kan genieten om languit op de bank een dag te Netflixen?
Het liefst plan ik mezelf helemaal vol en doe ik 3 dingen tegelijk. Ik kan helaas totaal niet uitrusten en ben het liefst zoveel mogelijk op pad. Echter heb ik wel m’n slaap nodig, anders ben ik overdag helemaal niks waard.

Zoals we in de inleiding al konden lezen, is je dj/producer carrière van de grond gekomen nadat je eigen evenementen ging organiseren. Wat was het moment waarop je begon te merken dat, los van je eigen evenementen, Boehmer als artiest ook steeds meer aandacht kreeg?
Dat was eigenlijk pas iets meer dan twee jaar geleden. Ik draaide wel hier en daar, maar sinds Sneeuwkoorts 2013 (een wintersportweek waar DJ’s meegaan om onder andere te draaien) werd ik ook in Amsterdam opgepikt en vanaf daar ging steeds beter.

Ben je eerst begonnen als dj of produceerde je al voordat je begon met draaien? En hoe is dat gegaan?
Tijdens de feesten die ik organiseerde met vrienden was er muziek nodig, en daar zorgen wij dan voor. De meest uiteenlopende genres werden gedraaid dus je werd als DJ behoorlijk uitgedaagd. Dit beviel mij zo goed dat ik dit ben blijven doen. Pas later merkte ik dat ik aan de muziek die ik mixte een eigen draai wilde geven, dus begin je met edits maken, en uiteindelijk vroeg Yellow Claw mij om ‘Allermooiste Feestje’ te remixen en daar begon het productie verhaal.

We zagen dat je een bijzondere tijd had tijdens je gig op Mysteryland. Maar wat zou je tot nu toe als hoogtepunt van je carrière bestempelen?
Mysteryland was echt heel tof. Sowieso zijn festivals een van de leukste dingen om te draaien, maar zoals veel dingen is de eerste keer toch vaak het meest bijzonder. Way back, toen ik echt net begonnen was, vroegen Vage Gasten mij om te komen draaien op hun area van Solar Festival. Ik was nog nooit op een festival geweest, laat staan Solar. Ik verwachtte er weinig van aangezien mijn settijd 14:00-15:00 was zou er toch geen kip zijn. Dat had ik een beetje onderschat. Van de eerste tot de laatste plaat complete chaos van tequila sitdowns tot groeps-crowdsurf. NEVER FORGET!

We zien collabs met onder andere Dirtcaps, Mightyfools en San Holo. Waren dit al vrienden/bekenden van je of hoe zijn deze collabs tot stand gekomen?
Je ontmoet iedereen op een andere manier in dit wereldje, dat maakt het zo leuk.
Jelle en Andy van Mightyfools heb ik in Denver, USA ontmoet toen ik daar een maandje op vakantie was. Via Twitter zag ik dat ze daar draaiden en heb gewoon gevraagd welk hotel ze zaten en ben daar gewoon heen gegaan. Toen hebben we enkele dagen in Denver gehangen en spreek ik ze nog steeds dagelijks.

Met Dirtcaps ging het weer anders, Jim van Yellow Claw had Danny verteld dat wij elkaar eens moesten ontmoeten en toen we elkaar backstage in Hilversum tegenkwamen hebben we gelijk een studiodatum geprikt. Toen had ik Max nog niet ontmoet maar dat klikte direct en daar kwam ‘Bananas” uit.

Van San Holo had ik wel gehoord en ik vond zijn muziek ook tof. Toen ik op bezoek was bij een fotoshoot van Kraantje Pappie, bleek dat San Holo zijn studio daar ook zat, dus ik werd voorgesteld en een tijdje later zaten we in de studio en zo geschiedde.

Zoals we kunnen lezen heeft Boehmer een ware opmars gemaakt en gaat het nog steeds bergopwaarts. En verdiend! Een bezig baasje die graag snel schakelt en flink gas geeft om nieuwe dingen te bereiken.

Een korte tijd geleden hadden we een uitgebreid interview met The Boy Next Door en net daarvoor werd bekend dat jullie samen een track hebben gemaakt, Dolphins. Hij mocht er toen nog niet veel over zeggen… Ga jij ons wel al wat meer verklappen? 😉
Hij stuurde mij een tijdje terug was tracks en ik was ervan onder de indruk en ik hou van snel schakelen dus nodigde hem uit voor een studio sessie. Daar kwamen enkele tracks uit en ‘Dolphins’ gaan we uitbrengen! Waar en hoe, dat wordt nog besproken maar jullie zijn de eerste die het te weten krijgen.

Gaan er binnenkort nog meer leuke dingen gebeuren op het gebied van producties?
Oh yes, mijn allereerste solo-EP ziet bijna het licht, waar ik echt heel trots op ben. Op deze EP is precies te horen waar Boehmer voor staat. Clubbangers die je ook thuis kan pompen en zelfs leuk voor je ouders. Stay tuned!

En of wij ‘tuned stayen’, haha! Het kan ons niet snel genoeg gaan, want we zijn enorm benieuwd wat voor hits we voorgeschoteld krijgen! ‘Dolphins’, de collab met The Boy Next Door kun je alvast beluisteren op 22tracks.com: http://22tracks.com/ams/mayhem/65990

Boehmer 2

We hebben al meerdere sets van je gehoord en wij werden er erg blij van! Kun je in 1 zin uitleggen waar wij blij van worden en wat mensen dus kunnen verwachten als ze naar een van je optredens komen?
Jullie zeggen het zelf eigenlijk al, ik wil mensen blij maken. Naast dat de set steeds meer bestaat uit eigen tracks, zijn er altijd wel een paar crowd pleasers die blijven terugkomen. Daarnaast probeer ik graag nieuwe dingen uit, en het tofste is dan als er slechts een paar mensen het herkennen en die reactie werkt aanstekelijk voor het hele publiek. Steeds vaker wordt ik als headliner geboekt en dan kan ik toch net iets meer mijn eigen gang gaan dan wanneer je de zaal nog moet opwarmen.

In hoeverre bereid jij je sets voor? Ben jij de perfectionist die een volledige set al thuis voorbereid, met het gevaar om niet meer op het publiek in te kunnen spelen? Of kom je gewoon met 983257 tracks het podium op en lees je het publiek om te bepalen wat je gaat draaien?
Ik heb wel een playlistje met tracks die het goed doen en een Boehmer-mapje, maar ik heb sowieso altijd idioot veel muziek bij me in de meest uiteenlopende genres, dat maakt DJ’en voor mij als een van de leukste bezigheiden die ik me kan bedenken. Uiteindelijk wordt je geboekt voor je muziek, maar juist door middel van tracks draaien het publiek aftasten en zo een richting kiezen maakt het nog uitdagender.

Wat was de grootste fout die je tijdens een set ooit hebt gemaakt?
Doe ik niet.

Ben je iemand die meer houdt van het draaien op een groot festival of vind je de intieme sfeer van een club misschien wel nét iets leuker?
Heeft precies allebei z’n charme. Voor 10.000 man draaien heeft iets magisch, en je draait er net een ander soort set. Maar buiten alle grote boekingen om doe ik ook net zo graag nog eens een setje bij Daghap in Den Haag, omdat het publiek vaak voor de helft uit homies bestaat en die sfeer ongekend gezellig is.

Vinylplaten of USB sticks?
Ik draai met SD kaartjes maar dat is in ieder geval geen vinyl.

Waarom?
Ik kwam pas kijken toen CDJ’s al de standaard waren en daar heb ik geen problemen mee. Heb superveel respect voor mensen die goed met vinyl kunnen draaien en wellicht ga ik het ooit leren maar dat zou puur voor mezelf zijn. Ik mis CD’s soms wel, zo’n map onderhield je met liefde en bewaakte je met je leven!

Waar zou je in de toekomst absoluut nog willen draaien? En wie is de persoon die jou op elk moment zou mogen bellen voor een samenwerking?
Meer naar het buitenland! Heb deze zomer op heel veel plaatsen in Europa mogen draaien via Totally Summer en overal waar ik kom is het weer een nieuwe uitdaging.
En er is een hele lijst van toffe producers waar ik graag mee zou werken… Ik ga er voor de lol een paar noemen. Skrillex, RL Grime, Lookas, Kayzo, maar ook guys als Giraffage, STWO, en Mr. Carmack lijkt me master.

Als we kijken naar het aantal boekingen die je al gedaan hebt, kan het haast niet anders dan dat je wel eens gekke dingen mee gemaakt hebt. Wij zijn benieuwd: wat was het meest gekke/rare/ranzigste wat je ooit hebt meegemaakt tijdens je optredens?
Dat moet tijdens Sneeuwkoorts geweest zijn. Samen met Rob Black stonden we anthems te pompen in een apres-ski bar, sitdowns op R. Kelly terwijl Frans Duits bier stond te tappen. Nu jij weer.

Waar kijk je op dit moment erg naar uit?
Vanaf heden wordt mijn set versterkt door de hostings van MC Olly. The next best thing in MC-land en ik ben trots dat we samen shows mogen gaan doen, door heel Europa en wellicht daar buiten…

Als je ons mag geloven (en dat mag je), is Boehmer één van de mannen die de toekomst in de Nederlandse (en wellicht de buitenlandse) dancescene gaat sieren. Op dit moment behoort hij al tot de upcoming headliners van grotere evenementen en wanneer meerdere producties, waaronder zijn EP, ten gehore komt bij de mensen zal hij snel in een stroomversnelling terecht komen. Eén ding is zeker: we zijn voorlopig nog lang niet van hem af!

https://www.facebook.com/boehmermusic
https://www.soundcloud.com/boehmer
https://www.twitter.com/boehmer

Boehmer 3

Plaats een reactie