Q&A: Lute

11232134_1098461936847204_5743245860579487080_o

Yes! We hebben weer een Q&A mét guestmix deze week! Op de guestmix moeten we nog heeeel eventjes wachten, want die komt later deze week, maar we hebben wel alvast wat vers leesvoer voor jullie. Dacht je dat progressive house nergens meer te horen was? Dan hebben wij goed nieuws voor je, want bij Lute ben je aan het juiste adres voor de beste euforische melodieën en meeslepende sets. Hieronder lees je het interview wat wij met hem afnamen:

Lute, om even te beginnen laten we je jezelf voorstellen: Wie ben je en waar kom je vandaan?
Guido Luiten, 21 Jaar, geboren en getogen in hartje Utrecht, maar op dit moment wonende in De Meern.

Hoe is de naam Lute ontstaan en waardoor ben je begonnen met draaien/produceren?
De naam Lute is kort gezegd eigenlijk een verbastering van mijn achternaam ‘’Luiten’’. Ik wilde een korte artiesten naam en na vele namen gehad te hebben, leek deze naam mij het meest geschikt!

Je kunt je eerste optreden vast nog wel herinneren. Hoe was dit voor je?
En of ik die kan herinneren! Ik vond het doodeng, net 16 jaar, zelf mijn dj set bij elkaar gespaard en gelijk voor de hele familie spelen op een feestje! Ik had hier dan ook veel foutjes, haha! Gelukkig had ik een vriend bij mij die mij af en toe overnam!

En wat is jouw persoonlijke hoogtepunt tot nu toe geweest binnen je muziekcarrière?
Mijn persoonlijke hoogtepunt was toch echt wel de release op Spinnin’ Records! Ik denk dat elke (beginnende) producer ervan droomt om op zo’n groot label te mogen releasen! Zelf vond ik draaien tijdens ADE in de Escape ook erg vet en ben daarom ook blij dat ik er dit jaar weer sta!

11953208_1161018837258180_7318423523507271036_n

Ongeveer een maand geleden kwam je laatste track ‘Obey’ uit. Dit is zoals je andere tracks ‘Tidal Waves’ en de remix op ‘Fool’ een hele melodieuze track met veel feeling in de melodie. Heb je altijd al een voorkeur gehad voor dit soort progressive platen? En waarom denk je dat dit zo is?
Haha, goeie vraag! Ik zal je heel eerlijk vertellen dat ik vroeger nooit had gedacht dat ik ooit Progressive House zou maken! Progressive House werd vroeger in mijn ogen alleen (goed) gemaakt door de Zweedse DJ/Producers zoals een Alesso en natuurlijk Swedish House Mafia! Op een dag bedacht ik dat ik het natuurlijk ook kan proberen en toen ben ik me eigenlijk gaan verdiepen in Progressive House, zoals ik dat nu aan het doen ben in de groove scene!

Hoe beschrijf jij je eigen muziek?
De muziek die ik draai en maak moeten bij mij voldoen aan dat het groovy is, dat het een bepaalde emotie opwekt en dat er tijdens mijn sets als het ware een verhaal wordt verteld.

Begin jij je tracks altijd met een melodie of begin je juist ergens anders mee? Hoe ziet het productieproces er bij jou uit?
Mijn productieproces is heel verschillend. Tegenwoordig begin ik met een break of melodie, maar toen ik net begon met produceren begon ik altijd aan de drop omdat dat toen in mijn ogen het belangrijkste van de track was!

Maak jij de meeste projecten helemaal af of ben je zo iemand die 65432 halve projecten heeft liggen en telkens aan een nieuwe track begint zonder iets anders eerst af te maken? En waarom?
Als het om produceren gaat, komt het zelden voor dat ik in 1 dag of meerdere dagen aan dezelfde track werk! Ik baal hier zelf ook van, maar als ik te lang aan een track werk en daarna bijvoorbeeld livesets ga checken, dan betrap ik mij er zelf op dat ik weer een nieuw project start in dat genre, haha! Gelukkig vind ik wel altijd de tijd om producties af te ronden!

Wat ging er door je heen toen je hoorde dat je eerste track getekend werd? En wie heb je dit als eerste verteld?
Dat is een heel grappig verhaal! Zoals sommigen weten doe ik de hotelschool in Breda en daar horen natuurlijk ook stages bij! Ik ben op 4 juli 2014 voor 6 maanden naar London geweest om daar mijn stage te doen! Op 2 juli had ik ‘’Tidal Waves’’ naar Spinnin’ Records gestuurd met als insteek ‘’ik ga toch weg, laat ik het maar proberen’’. Toen op 3 juli kreeg ik een mailtje van Spinnin’ Records met als antwoord dat de melodie super was alleen dat er misschien nog wat dingen bij konden. Ik dacht: ‘’oke jammer, ik moet helaas morgen weg, ik kan er weinig nog aan veranderen’’. Precies 6 minuten later kreeg ik nog een mail dat ze het toch wel graag op Oxygen wilden laten tekenen! Ik was razend enthousiast en belde als eerst mijn beste vriend Nick op, met wie ik al zo lang ik mij kan herinneren naar feesten ga! Daarna mijn moeder dat ze alleen naar de Action moest om spullen te halen voor London, omdat ik de track klaar moest maken voor verzending, haha!

Wat mogen we binnenkort verwachten uit jouw studio? Of misschien wel iemand anders zijn studio waar je op bezoek bent geweest? 😉
Ik ben op het moment heel erg druk met mijn school maar ook muziek carrière, zo heb ik 3 platen bijna af en ben ik onlangs getekend bij MAM, een artiestenbureau. Jullie kunnen alvast de platen checken in de guestmix, natuurlijk! Ook komt er een samenwerking aan met Bibossa & Dublanc, twee getalenteerde jongens van hetzelfde artiestenbureau!

Als je zelf een line up samen zou mogen stellen, welke 5 artiesten komen er dan sowieso bij te staan?
Phoe! Ik vind zoveel artiesten goed, maar als ik dan toch moet kiezen, ga ik stiekem ook een paar B2B setjes plannen! Mijn ideale avond zou dan zijn:

  • Tom Staar b2b Kryder
  • Arin Tone
  • Shapov b2b Amersy
  • Dannic b2b Dyro
  • Axwell /\ Ingrosso

 Met wie zou je graag nog een samenwerking willen?
Mijn ultieme droom is om ooit de studio in te duiken met Axwell, zijn platen zijn precies de stijl platen die ik in mijn sets draai. Qua productie is hij – in mijn ogen – een god op gebied van afmik geluidkeuzes!

Waarom moeten mensen jou gaan volgen?
Omdat er heel veel nieuwe muziek aankomt en bovendien ook meer boekingen! Na mijn studie sluit ik me voor een jaar op in mijn studio, om met nog meer materiaal te komen voor de clubs en festivals!

Thanks for having me!

LUTE

En wij maken het je een stukje makkelijker. Hieronder hebben we alle links naar zijn social media vast voor je neergezet zodat je niet zelf hoeft te zoeken!
www.lute-official.com
www.facebook.com/lutedj
www.soundcloud.com/lute-official
www.instagram.com/lutedj
www.twitter.com/Lute_DJ

Plaats een reactie